Algemene voorwaarden koeriersdiensten devillé services bvba

Artikel 1.  Definities

Voor de toepassing van deze algemene voorwaarden, hierna “AV”, wordt verstaan onder;

1.1. DEVILLÉ SERVICES BVBA:  de partij die koerierdiensten uitvoert en zich jegens de afzender heeft verbonden een zending te vervoeren en aan de ontvanger af te leveren

1.2. Afzender: de opdrachtgever, contractuele wederpartij van DEVILLÉ SERVICES BVBA

1.3. Ontvanger: geadresseerde of (mede)bewoner dan wel ondergeschikte werkzaam op het afleveradres aan wie DEVILLÉ SERVICES BVBA de zending dient af te leveren

1.4. Zending: een zaak dan wel het geheel van zaken dat gelijktijdig vervoerd wordt en bestemd is voor één ontvanger.

1.5. Overmacht: omstandigheden, voor zover DEVILLÉ SERVICES BVBA deze als zorgvuldig koerier niet heeft kunnen vermijden en de gevolgen daarvan niet heeft kunnen verhinderen.

Artikel 2. Toepassingsgebied

2.1. Deze AV zijn van toepassing op elke overeenkomst voor koeriervervoer tussen DEVILLÉ SERVICES BVBA en de afzender, voor zover deze niet in strijd zijn met het CMR-Verdrag, indien dwingendrechtelijk van toepassing, en met uitsluiting van de algemene voorwaarden van de afzender of ontvanger.

2.2. Deze AV en de tariefvoorwaarden worden geacht voor de overeenkomst ter kennis te zijn genomen en aanvaard te zijn door de afzender en de geadresseerde voor wie de afzender zich zo nodig sterk maakt, zelfs wanneer deze in strijd zouden zijn met hun eigen algemene voorwaarden, die overeenkomstig voorgaande bepaling geen toepassing kunnen vinden.

2.3. Door afgifte van de zending erkent de afzender AV en de tariefvoorwaarden te aanvaarden.

Artikel 3. Verplichtingen van DEVILLÉ SERVICES BVBA

3.1. DEVILLÉ SERVICES BVBA zal de overeenkomst naar best vermogen uitvoeren. Bij ontstentenis van andersluidende, nauwkeurige onderrichtingen of bijzondere overeenkomsten heeft DEVILLÉ SERVICES BVBA de vrije keuze in de wijze waarop zij, overeenkomstig normaal handelsgebruik, de overeenkomst ten uitvoer legt. Zij kan daarvoor een beroep doen op derden indien de goede uitvoering van de overeenkomst dit vereist.

3.2. DEVILLÉ SERVICES BVBA zal alle redelijke inspanningen leveren om de overeengekomen zending volgens de normale transittijden af te leveren aan de ontvanger, maar deze zijn niet gegarandeerd en maken geen deel uit van de overeenkomst.

3.3. DEVILLÉ SERVICES BVBA is niet verplicht om tegen een bewijs van levering af te leveren.  DEVILLÉ SERVICES BVBA kan gebruik maken van de leveringsbonnen die voorzien worden door de afzender, dan wel gebruik maken van haar eigen leveringsbonnen. Deze documentatie vormt bewijs van aflevering.

3.4. Wanneer de afzender of ontvanger aan DEVILLÉ SERVICES BVBA toelating geeft om de zending te deponeren op de aangegeven plaats (wanneer er niemand aanwezig is) wordt deze zending geacht geleverd te zijn; in verband met deze zending kan geen klacht worden ingediend.

3.5. DEVILLÉ SERVICES BVBA is niet verplicht zorg te dragen voor verzekering van de vervoerde zaken.

Artikel 4. Verplichtingen van de afzender

4.1. De afzender draagt zorg om  alle gegevens, waarvan DEVILLÉ SERVICES BVBA aangeeft dat deze noodzakelijk zijn of waarvan de afzender redelijkerwijze behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de overeenkomst, tijdig te verstrekken.

De afzender draagt zelf zorg voor het opmaken van een afleveringsbon, vrachtbrief of verzendingsdocument van gelijkaardige strekking, met daarin elke nuttige informatie, inzonderheid wat de aard van de zaken betreft, de naam en het adres van afzender en ontvanger, de wijze van verzending, evenals en in het bijzonder elke informatie of kennis die de afzender als fabrikant, handelaar, eigenaar of afzender van de goederen mag worden toegerekend en die van aard is om hun behoud, verzending, aan- of aflevering op de plaats van bestemming te verzekeren.

Bij gebreke hieraan zal DEVILLÉ SERVICES BVBA een verzendingsdocument opmaken, op basis van de door de afzend verstrekte informatie en gegevens, zonder dat DEVILLÉ SERVICES BVBA dienaangaande enige verantwoordelijkheid draagt.

DEVILLÉ SERVICES BVBA wordt niet geacht de juistheid van de door de afzender gegeven inlichtingen of informatie, noch de authenticiteit of regelmatigheid van de door de afzender aangereikte documenten te onderzoeken, zij worden te goeder trouw aanvaard.

Nieuwe instructies of aanwijzingen aangaande de aard van de zaken of de wijze van verzending die voor het eerst worden opgenomen in het verzendingsdocument zonder vooraf schriftelijk aan DEVILLÉ SERVICES BVBA ter kennis te zijn gebracht, worden voor niet-geschreven gehouden en verbinden DEVILLÉ SERVICES BVBA niet.

4.2. Elke zending moet duidelijk van een etiket voorzien worden om een directe en ondubbelzinnige identificatie van de afzender, de ontvanger, de leveringsplaats en de aard van de goederen toe te laten

4.3. Indien de voor de uitvoering van de overeenkomst benodigde gegevens niet tijdig aan DEVILLÉ SERVICES BVBA zijn verstrekt of geen deugdelijk etiket is voorzien, heeft deze het recht de uitvoering van de overeenkomst op te schorten en/of de uit de vertraging voortvloeiende extra kosten aan de afzender in rekening te brengen.

4.4. De afzender is verplicht ter voldoening aan douane en andere formaliteiten welke vóór de aflevering van de zending moeten worden vervuld, de nodige bescheiden bij te voegen en ter beschikking van DEVILLÉ SERVICES BVBA te stellen en alle noodzakelijke inlichtingen te verschaffen.

4.5. De afzender is verantwoordelijk voor een aangepaste binnen- en buitenverpakking, die de schokken tijdens het koeriervervoer kan weerstaan, waarbij de verpakking ervoor dient in te staan dat aan de ene kant de goederen zelf beschermd zijn tegen verlies en schade en aan de andere kant de personen die het transport uitvoeren en andere te transporteren goederen niet beschadigd worden. De verpakking moet ervoor zorgen dat geen toegang tot de inhoud van de zending mogelijk is zonder een duidelijk spoor na te laten aan de buitenkant van de zending.

4.6. De afzender dient desgewenst zelf zorg te dragen voor het verzekeren van de zending tegen alle mogelijke risico’s tijdens de verzending, waarbij de afzender er steeds zorg voor zal dragen dat de verzekeraars een afstand van verhaal in het voordeel van DEVILLÉ SERVICES BVBA in de door hen af te sluiten polissen zullen insluiten, bij gebreke waaraan de afzender gehouden is DEVILLÉ SERVICES BVBA te vrijwaren voor alle mogelijke vorderingen die door verzekeraars ten aanzien van DEVILLÉ SERVICES BVBA worden gesteld.

4.7. In geval van annulatie van een verzending binnen de 48 uren voor aanvang van de verzending, blijft 75 % van het tarief verschuldigd aan DEVILLÉ SERVICES BVBA tenzij voor een vervangende verzending wordt gezorgd met gelijkaardige voorwaarden inzake tarief en afstand.

Artikel 5. Betaling - Wanbetaling

5.1. De facturen van DEVILLÉ SERVICES BVBA dienen binnen de 15 dagen na factuurdatum volledig betaald te worden. Compensatie met een klacht van de afzender/bestemmeling is verboden. Facturen van DEVILLÉ SERVICES BVBA die niet geprotesteerd werden binnen de 15 dagen na factuurdatum worden aanzien als definitief aanvaard.

5.2.Wanneer de afzender in gebreke blijft om verschuldigde bedragen te betalen binnen de 15 dagen na factuurdatum is – zonder voorafgaande verwittiging – een schadevergoeding gelijk aan 10% van de verschuldigde bedragen verschuldigd, en dit zonder afbreuk te doen aan de inningskosten en de wettelijke rentevoet van toepassing ingeval van betalingsachterstand bij handelstransacties voorzien in de wet van 02.08.2002.

5.3. Wanneer de afzender zijn verplichtingen niet nakomt, inclusief het niet respecteren van de betalingstermijnen voor welke reden dan ook, behoudt DEVILLÉ SERVICES BVBA zich het recht voor om haar diensten te staken en de onmiddellijke betaling van de openstaande facturen te eisen, zelfs de niet vervallen en dit zonder voorafgaandelijke ingebrekestelling en zonder hierbij afbreuk te doen aan de schadevergoedingen welke verschuldigd zijn aan DEVILLÉ SERVICES BVBA.

5.4 DELVILLE SERVICES BVBA is gerechtigd om een retentierecht uit te oefenen op alle goederen en documenten die zij onder zich heeft en dit tot dekking van alle sommen die de afzender verschuldigd is of zal zijn.

Artikel 6. Aansprakelijkheid

6.1. DEVILLÉ SERVICES BVBA is slechts aansprakelijk voor volledig of gedeeltelijk verlies of beschadiging van de zending, in zoverre het verlies of de beschadiging zich voordoet tussen de ontvangst van de zending door DEVILLÉ SERVICES BVBA en de ontvangst van de zending door de geadresseerde of ontvanger, en voor zover de schade of het verlies niet het gevolg zijn van een fout van de opdrachtgever of de geadresseerde, overmacht of toeval in de zin van art. 1148 B.W., willekeur, een gebrek eigen aan het voorwerp of onvoldoende verpakking, en voor zover de aansprakelijkheid niet werd uitgesloten overeenkomstig deze algemene voorwaarden.

6.2. De aansprakelijkheid van DEVILLÉ SERVICES BVBA is strikt beperkt tot de directe schade ingevolge het verlies van of de beschadiging van de zending, met uitsluiting van alle andere vormen van schade of verlies, met inbegrip van, doch niet beperkt tot, winstderving, inkomens- of omzetverlies en gelijkaardige vormen van immateriële-, commerciële- en gevolgschade.

6.3. De door DEVILLÉ SERVICES BVBA verschuldigde schadevergoeding is beperkt tot maximaal € 500,00 per zending.

6.4. Aangiftes op basis van een aangegeven waarde of een bijzonder belang die aanleiding geven tot een verhoging van de hierboven vermelde aansprakelijkheidslimiet worden niet aanvaard en worden voor niet geschreven gehouden (ook deze overeenkomstig art. 24 of 26 van het CMR Verdrag).

6.5. DEVILLÉ SERVICES BVBA is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook die ontstaat door de afzender verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens, tenzij de onjuistheid of onvolledigheid voor haar kenbaar hoorde te zijn.

6.6. Levertermijnen zijn steeds louter indicatief en houden nooit enige resultaatsverbintenis in vanwege DEVILLÉ SERVICES BVBA. DEVILLÉ SERVICES BVBA kan nooit aansprakelijk worden gesteld voor schade, zowel direct als indirect, ingevolge laattijdige levering.

Artikel 7. Klachtenprocedure

7.1. Bij zichtbare beschadiging of verlies dient door de ontvanger een gedetailleerd en volledig voorbehoud genoteerd te worden bij ontvangst van de zending.

7.2. Onzichtbare beschadigingen dienen uiterlijk binnen de 7 werkdagen (zaterdagen inbegrepen) volgend op de aflevering van de zending per aangetekende brief aan DEVILLÉ SERVICES BVBA gemeld te worden.

7.3. DEVILLÉ SERVICES BVBA zal geen enkele vergoeding verschuldigd zijn voor laattijdige klachten.

7.4. In geen enkel geval is de afzender gerechtigd om verlies of schade aan te halen om geheel of gedeeltelijk de betaling van aan DEVILLÉ SERVICES BVBA verschuldigde bedragen op te schorten.

7.5. Alle klachten tegen DEVILLÉ SERVICES BVBA verjaren door verloop van één jaar. Deze periode zal berekend worden vanaf de datum van de aflevering van de zending, of wanneer de zending niet afgeleverd werd vanaf de dag waarop de zending door DEVILLÉ SERVICES BVBA in ontvangst werd genomen.

Artikel 8. Toepasselijk recht en jurisdictie.

8.1. Alle overeenkomsten onder deze algemene voorwaarden zijn onderworpen aan het Belgische recht.

8.2. Betwistingen die voortvloeien uit deze overeenkomsten behoren tot de exclusieve bevoegdheid van de rechtbanken van Antwerpen.